10 januari 2011

Vad har vi här egentligen?

Läser på kvp.se om Ingemar Andersson som lämnades i kylan vid sitt hem efter besök på sjukhuset. Den chaufför som lämnade honom har nu blivit avstängd under utredningen av hans agerande. Av dessa båda artiklar känner jag att det är en hel del frågetecken att räta ut.

Jag jobbar själv som färdtjänst/sjukresechaufför och det är OFTA man kommer hem med folk, frågar om de vill ha hjälp men får besked att de klarar sig själva. I en del uppdrag står det tydligt att personen ska ha hjälp och då följer jag givetvis med oavsett vad personen säger men annars? Nej, givetvis inte. Det är myndiga människor och vill de inte ha hjälp måste de få slippa det också.

Nå, frågetecknen jag har är:
  1. Är Ingemar vid sina sinnes fulla bruk? Det framgår inte av artiklarna.
  2. Om han är det, hur kommer det sig då att han inte kontaktar någon om han inte kommer in? Eller om han bor ensligt helt enkelt slår in en ruta för att komma in. Känns inte som en person vid sina sinnes fulla bruk skulle sitta i 14 timmar utanför sitt hus i svinkyla utan att göra något åt situationen.
  3. Om han INTE är det, varför är det ingen som möter upp när han varit på sjukhuset? Det finns familj och om de inte kan borde han ha hemtjänst. Men eftersom han satt 14 timmar känns det osannolikt att han nyttjar hemtjänst.
  4. Lämnade han hemmet utan nyckel? Om så är fallet, vem låste då?
Det ligger definitivt en hund begravd här oavsett svaren på dessa frågor och fler frågor väcks på alla håll i denna historia. Chauffören kan ha gjort fel, sjukhuset kan ha gjort fel, anhöriga kan ha gjort fel. Oavsett hoppas jag att man kommer fram till var det brustit, för det ska inte behöva hända.

Framförallt hoppas jag innerligt att Ingemar kryar på sig och får komma hem frisk och kry så snabbt som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Real Time Analytics