25 april 2011

Att leva i hetsen

Påsken har, givetvis, tillbringats på Österlen. Har man möjlighet att spendera tid i paradiset gör man det också. Det finns dock en liten, liten...eller i ärlighetens namn ganska stor nackdel med Österlen kring påsk. Problemet är att nervösa storstadsmänniskor hetsar ut för att hinna se så mycket konst på så lite tid som möjligt. Konstrundan går nämligen av stapeln, om det nu är någon i detta land som mot förmodan missat detta faktum.

Detta innebär bland annat att små, trånga vägar och gator blir fullständigt igenkorkade av groteska mängder bilar. Det innebär också att kanske var tionde bilist kör framåt men tittar överallt utom framåt. Snitthastigheten på redan smala riksvägar sjunker till nivåer som kan få den lugnaste lokalbefolkning att vilja göra en remake av Falling Down live på Bambuser eller liknande.

Konstrundan i sig är ett riktigt trevligt spektakel som jag själv brukade åka på förr, innan ALLA hittade hit och den svällde till episka proportioner. Nu är just påskhelgen ett absolut no, no för mig. Inte en chans att jag beger mig ut för att "njuta" av köer, tutor, sura och stressade stadsbor som uppenbarligen inte är här för att komma in i det goa Österlentempot. Så, mitt tips till er som VERKLIGEN vill njuta av konsten på Österlen är att åka ut i veckan som kommer om ni har möjlighet. Mindre folk och absolut mer njutbart.

Bara några meter från kommersen kan man hitta lugnet på Österlen, även under påsken.

Själv har jag ägnat påsken åt lugn, ro, sol, värme och att tagga ner lite från vardagens rutiner. Ätit lite mer än jag borde, druckit lite mer än jag borde, mått lite bättre än jag brukar och rört mig lite för lite mot vad jag borde. Som en liten, liten påminnelse om att livet är gott bakom all vardag. Dessa korta stunder som bryter mot det vanliga och vardagliga är viktiga och ger mer energi än valfritt träningspass för mig. Att njuta är det viktigaste i livet, för det är inte speciellt sannolikt att man får chansen igen. Älska livet så länge ni kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Real Time Analytics