17 april 2016

Fotosöndag 160417

Fotosöndag

Söndag igen och dags för nytt bidrag till Fotosöndag för undertecknad. Vet ni inte vad Fotosöndag är och blir nyfikna? Allt förklaras mycket enkelt och pedagogiskt här. Det är inte svårt, bara roligt. Jag lovar!

Veckans tema på Fotosöndag är "Bokstäver".

Bokstäver är ett kul tema man kan göra mycket med. Först tänkte jag mig göra något trevligt inomhus, kanske med lite böcker inblandade. Av någon anledning fick jag reda på att det finns runstenar i Simris utanför Simrishamn. Ja, jag tror att det gått mig förbi trots min härkomst faktiskt. Eller så har jag bara glömt att de existerar, lika troligt faktiskt. Hur som helst är den ena av dessa två runstenen en av de två i hela landet där Svitjod nämns, fornnordiska för Sverige.

Simrisstenarna vid Simris kyrka.
Mitt bidrag blev en del av den högra stenen, med en hyresgäst. Hela texten på stenen lyder "Bjarnger lät resa denna sten efter Ravn, sin broder, Gunnulvs (eller: kungens) ‘sven’ i Svitjod."

Alltså, mitt bidrag till veckans Fotosöndag på temat Bokstäver. Jag kallar det för "Pensionerade bokstäver, ristade i sten":

Pensionerade bokstäver, ristade i sten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Real Time Analytics