1 mars 2011

Halloween, klassisk B-film

Halloween från 1978 gick på Tv4 Film ikväll och jag var bara tvungen att se den. Dels för att det ändå får räknas som en rysarklassiker men delvis också för att Jamie Lee Curtis är en favorit. Ja, jag har sett den förr men det är garanterat mer än 10 år sedan. Konstaterar att filmen i sig är en riktig B-film, eller kanske ännu sämre än så. Musiken och stämningen är briljant men handlingen är, som sig bör visserligen i denna typ av rysare, obefintlig.

Jamie Lee Curtis anno 1978, PINGLA!
Lite tuttar, skrikande brudar, korkade grabbar och mord så är man hemma så att säga. Men Curtis alltså, vilken pingla hon var i sin ungdom! Rollen som Laurie Strode var hennes första filmroll och garanterat en som hjälpte henne framåt. Men också en som höll henne inom genren några år. Nu har jag i varje fall sett den igen, nu kan jag vänta tio år till innan jag måste bli nyfiken och besviken ännu en gång. Besviken på handlingen, eller bristen på den. Men definitivt inte missnöjd med Curtis, alltid väl värd att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Real Time Analytics