11 mars 2011

Hur ska man reagera?

Ok, jag vaknar efter en lång natt med feber och skit. Känner mig lite bättre på morgonen, fräser rent nosen och hostar i fem minuter. Drar till mig mobilen för att kolla nattens och morgonens händelser på Twitter poch Facebook. Snart står det klart att en KRAFTIG jordbävning ägt rum strax utanför Japan med efterföljande tsunami.

Magnituden är satt till 8.9 och jag som Svensk, har absolut ingen aning om vad det innebär förutom att det är något som inte är bra. Jag drar igång teven och börjar kolla CNN, bilderna som rullar framför mig är absolut vansinniga. Folk som vinkar med tygstycken för att bli undsatta från sina sargade hem. Enorma vågor av vatten och lera som väller in över det tättbefolkade landet. Hus som vräks iväg som om de var löv. Människor dör framför mina ögon.

Katastrofen rullar live i mitt lugna hem
Jag sitter alltså i min lägenhet, i min soffa, och har det ganska gott och ser detta spelas upp framför mina ögon som någon form av underhållning. Helt seriöst, bilderna ÄR VANSINNIGA! Jag bara undrar, hur ska man reagera? Vad ska man göra? Ska man se på det eller ska man bara låta bli och ta det för vad det är, sådant som händer? Det är svårt, det är långt bort. I ett land jag bara känner från film och nyheter. Folket verkar obehagligt lugna, å andra sidan är denna typ av katastrofer något de alla vet kommer. Inte när eller hur, men de vet att det kommer med ojämna mellanrum.

Det är svårt att inte tänka på de som är där, vid frontlinjen. De kan inte gå in och kolla på teve, de måste möta katastrofen och ta i den. Dagar som denna är jag extra glad att jag är född och lever i Sverige. Nu är frågan, vilka ytterligare länder kommer drabbas? Tiden får utvisa, för mig är det svårt att nu återgå till att lalla på i mitt lilla liv just denna dag... Kämpa Japan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Real Time Analytics